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Money in France and the United States

In the United States, being a billionaire paves the way to the White House. In France, presidential candidates are expected to be poor (or at least appear so).

The majority of Trump’s predecessors, with the exception of Clinton, were very wealthy. Their prosperity was, and is, seen as proof of success and a shield against corruption. The opposite is true in France: presidential candidates are better received if they are poor. And if they are not, they will do their best to appear to be. As we speak, the candidate for the French right-wing party Les Républicains, François Fillon, is striving to play down his family’s revenues and the value of his château. Failing in business reassures the French, who are adverse to capitalism. In the United States, Trump has refused to declare his income, quite probably to make the public believe he is richer than he actually is.

These contrasting relationships with money are as old as our two nations. The French have retained a Catholic psyche, and associate wealth with sin. Past aristocrats were defined by the fact they did not work, and living “nobly” implies laziness. In the United States, with the public’s Calvinist subconscious, wealth is seen as a divine reward, a sign of mystical and political “election.” Anyone looking to understand the differences between our two nations should search through the depths of our history and our people’s souls.

When money won’t cut it, other shared traits bind us instead. Today’s voters on both sides of the Atlantic want something fresh, unexpected, and even unknown. This is precisely what caused Trump’s victory in the United States, and what will probably lead to the election of Emmanuel Macron in France. The people want to be astonished even more than reassured.

  • Quel parti pris. “François Fillon s’esquinte à minorer ses revenus familiaux et la valeur de son château” … non, il se rattrappe aux branches car il a dissimule pas mal de choses, a fait du favoritisme pour les membres de sa famille, a menti sur ses avoirs et ses activites dans une societe de COnseils en oubliant de mentionner ladite societe alors que la loi oblige les politiciens a publier leur patrimoine et ce a juste titre: voir si il y a eu enrichissement entre le moment ou ils sont entres en fonction et leur depart de ladite fonction. Pour beaucoup on se moque pas mal de ce qu’ils possedent, du moment qu’ils jouent le jeu et soient clean.

  • Hier, je regardais le nouveau spectacle de Gad Elmaleh (filmé à Montréal) et justement il a fait une blague sur le sujet: “J’étais là, en business classe de l’avion…” en faisant mine de se la péter un peu et l’audience applaudit un peu, quelques “whooooo!” pour montrer que c’est cool.

    Puis Gad répond “C’est là qu’on voit qu’on est en Amérique du Nord, car en France, vous auriez dit “Connard !”

    En tant qu’américaine qui vit en France, cette différence de relation avec l’argent (surtout comme est perçue une personne qui gagne confortablement sa vie) est assez fascinant. Je comprends les raisons historiques et réligieuses derrière les différences, mais ça m’étonne toujours comme c’est mieux perçu d’être…je ne dirais pas pauvre, mais… disons fâché avec l’argent.

    Quelqu’un qui réussit, qui gagne bien sa vie est vu comme une personne qui a forcément écrasé les autres, qui ne joue pas le jeu car il veut avoir plus que les autres. Quelqu’un qui galère, qui ne gagne pas beaucoup, qui est “exploité par le patron”, c’est lui qui aura les faveurs de l’opinion publique.

    Bien sûr, un patron qui exploite ses travailleurs est mauvais, mais ce n’est pas parce qu’on gagne beaucoup d’argent qu’on est pourri. De l’autre coté, le capitalisme à l’extrême, qui laisse beaucoup de personnes sans rien, comme est le cas aux USA n’a pas non plus beaucoup de mérite.

    J’ai beaucoup aimé un article du New York Times qui traitait aussi ce sujet, d’un point de vue des entrepreneurs en France. Il y avait une citation qui semble bien résumer la différence :

    “There is this sense that ‘liberté, égalité, fraternité’ means that what’s yours should be mine. It’s more like, if someone has something I can’t have, I’d rather deprive this person from having it than trying to work hard to get it myself. That’s a very French state of mind. But it’s a race to the bottom.”

    Mais c’est vrai que, d’un point de vue “différences culturelles”, la question de l’argent est très intéressant.

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